چای

بر خلاف قهوه، روشهای دم کردن چای تنوع زیادی ندارند. روش زیر، موسوم به روش انگلیسی، از کتاب Serious Kitchen Play * ترجمه شده است:

«قبل از ریختن چای، حتماً باید قوری را با گرداندن آب جوش در آن گرم کنید. سپس چای را داخل قوری ریخته و در آخر آب جوش را اضافه کنید. گرم کردن قوری قبل از اضافه کردن چای و آب جوش، باعث می شود که دمای آب در تمام مدت، دچار شوک افت دما نشود. برای آنکه در طول مدت دم کشیدن چای، نمودار افت دما دارای حداقل شیب باشد، انداختن پارچه یا حوله روی درب قوری می تواند به بهبود طعم چای کمک کند.

۵ دقیقه برای دم کشیدن چای کافیست. ۵ دقیقه زمانی است که طی آن به اندازه کافی ترکیبات معطر و شیمیایی از داخل برگ چای خارج می شوند. اگر زمان دم کشیدن کمتر باشد، چای کم رنگ و کم عطر خواهد شد و اگر زمان زیادتر باشد، تانین+ زیادی از برگ چای استخراج می شود که باعث تلخ شدن چای خواهد شد. اگر مایل هستید که چای شما ملایم تر باشد، از برگ چای کمتری استفاده کنید و یا پس از دم کشیدن، آب بیشتری روی چای خود بریزید. اما زمان دم کشیدن باید همان ۵ دقیقه باشد.

هرگز از شیر آب گرم برای تهیه آب جوش استفاده نکنید، چراکه این آب به علت ماندن در مخزن آب گرم سنگین شده و اکسیژن کافی ندارد. آبی که از شیر آب گرم بیرون می آید معمولاً مقدار بسیار کمی فلزات سنگین نیز در خود دارد، چراکه آب گرم قدرت حلالیت بیشتری در مقایسه با آب سرد دارد.

برای سرو چای از فیلتر استفاده کنید تا برگهای چای وارد فنجانها نشوند. اگر از قوری دارای فیلتر استفاده می کنید، کمی تکان دادن یا هم زدن باعث می شود که آب گرم به همه برگهای چای برسد.»

چند نکته:

  • یکی دو پَر زعفران می تواند باعث خوشرنگتر شدن چای شود
  • استفاده از هل خرد شده و یا دارچین کوبیده نشده (بسته به ذائقه شما) می تواند باعث تنوع در طعم چای و مطبوعتر شدن عطر آن گردد

* Serious Kitchen Play by George Erdosh, 2000

+ پلی فنول تلخ با منشاء گیاهی که در شراب سرخ، چای غلیظ و پوست میوه جات موجود است و به دهان حالت خشکی و جمع شدگی می دهد. منبع: سایت ویکیپدیا

۴ دیدگاه

  1. ELHAM ۱۶ تیر ۱۳۸۹
  2. mehrankarzari ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷
  3. سورملینا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷
  4. Azita ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷