عادات نوشیدن چای در کشورهای مختلف

«تعداد روشهای نوشیدن چای، به تعداد کسانی است که چای می نوشند. در انگلستان همیشه همراه چای، شیر و شکر و گاهی لیمو سرو می شود. آمریکائی هایی معمولاً اینقدرها سخت گیر نیستند. در آمریکا معمولاً شیر در چای نمی ریزند، اما اغلب شکر و لیمو همراه چای هست. عادات نوشیدن چای در کانادا، چیزی بین این دو است.

رسم ریختن شیر در چای ممکن است دلایل محکمی داشته باشد. پروتئین داخل شیر با تانین چای ترکیب شده و از شدت تلخی آن می کاهد، به این ترتیب یک نوشیدنی بسیار ملایم تر به دست می آید. از آنجائیکه در انگلستان چای معمولاً بسیار غلیظ و سیاه است، به همین دلیل رسم ریختن شیر در چای، در آنجا اقبال زیادی داشته است. اما از آنجائیکه چای آمریکائی غلظت کمتری دارد، ریختن شیر در آن چندان لزومی نداشته و به طبع آن رواج نیافته است.

در شرق، به خصوص در چین و ژاپن که از چای سبز که بسیار ملایم تر و مطبوع تر است استفاده می شود، معمولاً چیزی به چای اضافه نمی کنند. اما در دیگر نقاط آسیا [هند و مالزی] که مصرف چای سیاه رایج است، چای را به همراه شیر و شکر و گاه کمی ادویه می نوشند که با هوای گرم و شرجی آن مناطق همخوانی دارد.

در روسیه چای سیاه و غلیظ بسیار پرطرفدار است. صرف چای در روسیه با آداب و وسایل خاصی همچون سماور و استکان همراه است. قبل از آنکه چای کیسه ای و آب جوشیده در مایکروفر در روسیه نیز رایج شود، معمولاً هر کس اندکی چای غلیظ در استکان ریخته و آنرا با آب جوش پر می کرد*.

در اروپای مرکزی گاهی به چای کمی رُم+ اضافه می کنند. چای همراه با رُم سرمای سخت اروپای مرکزی را قدری قابل تحمل تر می سازد.»

منبع: Serious Kitchen Play by George Erdosh, 2000

 

* در ایران نیز آداب صرف چای به همین منوال است. ظاهراً اجداد ما این تشریفات را از رفقای همسایه شمالی کسب نموده اند. نک به مقاله بفرمائید چای.

+  rum یک نوشیدنی الکلی است که از نیشکر گرفته می شود.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس ۵ اسفند ۱۳۹۴
  2. سورملینا ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷
  3. میم نون ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷