اولین پیتزا فروشی تهران – پیتزا داوود

خیلی ها  دوست دارند که بدونند اولین هر چیزی کجا بوده و چطوری بوده ، از این رو ما که اسم پیتزا داوود رو خیلی شنیده بودیم تصمیم گرفتیم بریم یه تستی بکنیم.

پیتزا داوود

وارد کوچه لولاگر (آدرس کامل پائین صفحه هست) که می شید انتهای کوچه به اندازه یه وانت جعبه نوشابه پپسی می بینید که جلوی یه مغازه قدیمی هستش. وقتی وارد مغازه آقا داوود می شید دو سه تا میز کوچیک دو نفره می بنید و یه سکو که روش می تونید غذا بخورید. از طرفی هم روبروتون یه یخچال قدیمی که فقط توش کالباس و سوسیس می بینی که خورد شده آماده استفاده هستند.

پیتزا داوود

ولی اینجا یه پیتزا فروشی معمولی نیست! اولین پیتزا فروشی ایرانه! پس باید توقع داشته باشید یه چیزاییش فرق کنه.

اینجا رسم و رسوم خودشو داره و اگه شما تا حالا اونجا نرفته باشید حتما” غافل گیر می شید. از این رسم و رسوماش براتون بگم:

تو این پیتزا فروشی هیچ غذای غیر از پیتزا گیرتون نمی یاد و شما می تونید از ۷ نوع پیتزایی که داره انتخابای خودتون رو داشته باشید. پیشنهاد من پیتزا مخلوط و یا پیتزا قارچه.

خوب حال نوبت سفارش دادنه : می گید یه پیتزا مخلوط و اون اسم شما رو می پرسه! شما باید اسم کوچیکتونو بهش بگید و الا دوباره می پرسه! بعد از این بلافاصله یه ۴۰۰ ، ۵۰۰ گرم کالباس که داخل فویل گذاشته شده رو جلوتون میذاره! که شما کلی تعجب می کنید که بابا من پیتزا سفارش دادم نه کالباس خام!!! این کالباس که میشه گفت از معمولی ترین کالباس های موجود بازاره  و بصورت نامنظم با کارد خورد شده در اصل پیش غذای شماست. و شما با سس فراونو و آویشنو وفلفل می تونید میل کنید. به ازای هر پیتزا  یکی از این کالباس ها هم میده. البته شما اگه بخواهید بازم کالباس میده انقدر که دیگه نتونی چیزی بخوری و بابت این کالباس ها از شما هیچ پولی نمی گیره!!! پس با خیال راحت بخورید.

من نمیدونم ، با این که می دونی کالباسش یک درصد هم گوشت نداره ، ولی با یه ولع خاصی شروع می کنی به کالباس خوردن که انگار تو عمرت کالباس نخوردی!

در مورد محل نشستن هم باید بهتون بگم معمولاً توی مغازه جایی برای نشستن نیست و شما باید بیرون مغازه مثل بقه مشتری ها بشنید. و اما مگه بقیه مشتری های چه جوری نشستند؟

پیتزا داوود

بقیه از همون جعبه نوشابه ها که اول داستان براتون گفتم دارند استفاده می کنند. شما هم دو تا جعبه نوشابرو بر می گردونید و یکشو می کنید صندلی و یکیشو می کنید میز و در عین سادگی و راحتی غذاتون میل می کیند.

خوب حالا پیتزای شما حاضر شده و یکی باصدای بلند اسم شما رو صدا می کنه و اگه نشنوید ممد آقا بیرون مغازه دوباره صداتون می کنه! حالا پیتزا رو گرفتی یه پیتزا با نون بسیار نازک و تیکه های بزرگ کالباس و سوسیس و قارچ به همراه سس فراونو آویشن.. کاملاً پرملات طوری که وقتی بر میداری میریزه. البته بگم از همون مواد معمولی تشکیل شده.

و اما از اخلاقای دیگه آقا داوود : البته شبی که ما رفتیم خود آقا داوود نبود و یه شاگردی داشت بنام ممد آقا که می شد پسر خاله آقا داوود و بعد از بازنشستگی میاد اونجا کمک می کنه. اون می گفت که آقا داوود الان یه سه ماهی هست که پا درد داره و دیگه نمی یاد. اگه آقا داوود احساس کنه که کسی داره خالی می بنده ، یه زنگ زورخونه ای داره که اونو به صدا در میاره ، یا اگه احساس کنه که داری بیش از ظرفیتت پیتزا می خوای ، بهت نمیده ولی هر چقدر کالباس بخای بهت میده.

عکس آقا داوود    پیتزا داوود- آقا داوود

و اما از گفته های این ممد آقا، که خیلی هم شنیدنی بود در مود تاریخچه اینجا و مطالبی که از سایت های مختلف در مورد اینجا خوندم براتون بگم :

اینجا حول و حوش سال ۱۳۴۰ تاسیس شده ، و آقا داوود به همراه یه شریک ارمنی خود اینجا رو باز کردند. اینجا از همون روز اول ساده بوده و الان هم همونطوره. طولی نمی کشه که شریک ارمنی دست از شراکت می کشه و میره خارج و آقا داوود می مونه و مغازش.  بعد از گذشت سه سال پیتزا پنتری توی ویلا باز میشه و بر خلاف پیتزا داوود، پیتزا پنتری یه جای باکلاس و پر از تجملات بوده و برای اینکه ثابت کنه که جای باکلاسیه شب اول شاه رو دعوت می کنه! بگذریم. اولین پیتزا رو آقا داوود ۱۱ قرون می فروخته و الان پیتزا هاش از ۲۴۰۰ تومان هست تا ۳۹۰۰٫

توی اینجا از سالاد و سیب زمینی  خبری نیست. و اگه بخوای غذا رو ببری پیتزا رو توی جعبه نمی ذاره بلکه لای یه فویل می پیچه و به همراه یه دسته کالباس دیگه بهت میده .

یه راوی دیگه می گفت که وقتی از در مغازش خارج می شی ازت یه سوال می پرسه “سیر شدی ؟

ممکن است غذای داوود پر باشد، و جایش کثیف باشد و صندلی‌هایش ناراحت. ممکن است لحظه‌ای از کرده پشیمان شوى. اما داوود با هر‌چه که دارد یا ندارد تجربه‌ای است با‌ارزش حد‌اقل برای یک‌بار. تجربه خوردن اولین پیتزای تهران.

آدرس :

زیر پل حافظ – خیابان نوفل لوشاتو – به سمت جمهوری – سمت چپ – کوچه لولا گر ( ۵۰ متر از ابتدای نوفل لوشاتو که برید جلو )

عکس های این مقاله از سایت  www.nima.net تهیه شده و بخشی از تاریخچه هم از سایت  www.tehranavenue.com گرفته شده. بقیه شم که تجربه خودمونه.

موقعیت پیتزا داوود روی wikimapia

۱۷۶ دیدگاه

  1. سهیلا ۲۰ آذر ۱۳۹۶
  2. علی هستم ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
  3. مهدي ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
  4. حسین یغمایی ۲۱ تیر ۱۳۹۶
  5. من . خودمم ۱۱ تیر ۱۳۹۶
  6. حمید ۷ تیر ۱۳۹۶
  7. ناشناس ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
  8. ناشناس ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
  9. مسعود ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
  10. علی ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
  11. احمد ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
  12. بهرام ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
  13. ناشناس ۲۶ فروردین ۱۳۹۶
  14. ناشناس ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
  15. امیر رضا ۸ فروردین ۱۳۹۶
  16. فاطمه و سهیل ۳۰ اسفند ۱۳۹۵
  17. علیدوستی ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
  18. آرمین ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
  19. هما ۴ اسفند ۱۳۹۵
  20. آرش ۱۱ دی ۱۳۹۵
  21. وحید ۲ دی ۱۳۹۵
  22. سعید حسینی ۱۹ آذر ۱۳۹۵
  23. سمیرا ۱۳ آذر ۱۳۹۵
  24. امیر ۹ آبان ۱۳۹۵
  25. علیرضا نوعی ۵ مهر ۱۳۹۵
    • علی گنجه ای ۶ مهر ۱۳۹۵
  26. پرستو ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
  27. آرش ۱۳ شهریور ۱۳۹۵