همه چاقها مریض نیستند!

دکترا همه ش به ما می گن که اضافه وزن بده و این شده کابوس ما. اما تحقیقات جدید می گن که اون چیزی که بیشتر اهمیت داره، محل تجمع چربیه. یعنی اینکه شما ممکنه هیچم اضافه وزن نداشته باشی ولی اوضاع سلامتیت خیلی بهتر از پیرمرد چاق همسایه نباشه.

نتایج مطالعات جدیدی که در جدیدترین شماره Archives of Internal Medicine منتشر شدن، این مطلب رو تائید می کنن. تو تحقیق اولی که تو آلمان انجام شده، ۳۱۴ نفر در سنین مختلف بین ۱۸ تا ۶۹ سال از لحاظ وزنی و Glucose Tolerance مورد مطالعه قرار گرفتن. Glucose Tolerance یه جور تست آزمایشگاهیه که میزان مقاومت در برابر انسولین رو اندازه می گیره، اونائی که دیابت می گیرن، کمی قبل از ابتلا به تست جواب مثبت می دن و با این روش می شه خطر رو فهمید. به کسائی که تو این وضعیت هستن می گن IGT و این افراد برای ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی هم مساعد هستن. خلاصه تو اون تحقیق متوجه شدن که اون دسته از افراد چاقی که تستشون جواب مثبت داده، تو عضلات اسکلتی و مخططشون و همینطور تو کبدشون چربی بیشتری بوده.

تو تحقیق دومی که تو کالج پزشکی آلبرت انیشتین انجام شده، جامعه آماری شامل ۵۰۰۰ نفر افراد بالغ بوده. این افراد از لحاظ اختلالات متابولیک مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا و HDL پائین مورد آزمایش قرار گرفتن. مشخص شد که ۲۳٫۵ درصد از افرادی که وزنشون طبیعی بود، دچار اختلالات متابولیکی بودن اما ۵۱٫۳ درصد از اونائی که اضافه وزن داشتن و ۳۱٫۷ درصد از آدمای چاق از لحاظ متابولیکی کاملاً سالم بودن. اونائی که وزنشون طبیعی بود ولی اختلالات متابولیکی داشتن، اغلب یا سن و سال بالاتری داشتن، یا فعالیت فیزیکی کمتری داشتن و یا به قول خودمون گفتنی، دور شکمشون بزرگتر بود.

دکتر لوئیز لندزبرگ از مرکز جامع مطالعات چاقی شیکاگو وابسته به دانشگاه نورت-وسترن تو سر مقاله ای که به همراه این مطالعات منتشر شده، می گه: “تاکید هر دوی این تحقیقات بر روی طبیعت غیر زیانبار چربی است که حول شکم جمع نشده باشد. در این دو مطالعه، تاثیرات مضر تجمع چربی حول امعاء و احشا و قطر شکم به وضوح نشان داده شده است. این نتایج با مطالعات قبلی سازگار است و دال بر خطرناک بودن افزایش قطر شکم حتی در افرادی است که وزن کلّشان هنوز در حالت نرمال باشد”.

منبع: latimesblogs.latimes.com یازدهم اوت ۲۰۰۸

One Response

  1. sasa ۲۳ مرداد ۱۳۸۷