معجون علی بابا

همه شماها اسم معجون رو شنیدید. اکثراً فکر میکنید که معجون یه ظرف بزرگ از بستنی، موز،  پسته، خامه، قهوه، کاکائو و چند تا چیز مقوی دیگه است. شاید هم، همینطور باشه. ولی نوع ترکیب کردن اینها و مقدار و روش درست کردنش خیلی متفاوته که در نهایت فرق بین معجون های مختلف میشه.

اگه از من بپرسند که معجون خوب چیه؟ میگم معجونی که خوشمزه باشه و هر چقدر که دلت خواست بتونی بخوری و از روی شکم درد دیگه نخوری. من جاهای مختلفی معجون خوردم ولی هیچ کدوم و نمیشه ۲ تا خورد چون یا خیلی شیرینه، یا خیلی آتاشغال قاطی داره، یا خیلی الکی بزرگه.

از طرف چند سالیه که دیگه اسم معجون رو کسی روی تابلو مغازش نمی نویسه، حالا کلمه معجون به کلمه ویتامینه تبدیل شده. مثل خیلی از کلمه های دیگه که یه چیزی مینویسند و یه چیز دیگه می خونند.

این مغازه هم مستثنی نبوده، و به ناچار اسم خودشو از “معجون علی بابا” به “ویتامینه علی بابا” تبدیل کرده و یه چند تغییر کوچیک هم توی معجونش داده ولی هنوز جزو بهترین هاست. البته نمیدونم این تغییر نام چه داستانی داره ولی فکر کنم یه قانونه.

از وقتی من یادمه این معجون علی بابا بوده ولی بعد از اون از سر خیابون ابوسعید تا میدون شاهپور حدود ده، دوازده معجونی مختلف باز شده. به اسم های مختلف ولی با شکل و شمایل همین معجونی. خیلی ها هم اینا رو با این معجونی اشتباه می گیرند. دیگه کار به جایی کشیده که توی مغازه و بیرون مغازه نوشته که”علی بابا شعبه دیگری ندارد”. یه چیز جالب براتون بگم. یکی از اینا قبلاً کله پاچه فروشی داشت و حالا تغییر شغل داده ولی فکر کنم هنوز فرق کله پاجه و معجون رو نمیدونه، چون معجونش گرمه و هر چیزی توش می ریزه.

ولی چی باعث میشه این معجونی بشه معجون علی بابا و از هرجا بیاند و بخاطرش صف وایستند؟

اجازه بدید در مورد تاریخچه اینجا یه کم براتون بگم. اینجا سال ۱۳۶۳ توسط آقایی بنام رئوف تاسیس شد. و بعد از اون از سال ۷۸ آقایی بنام  امینی مدیریت رو بر عهده داشت. که به همراه پسراش اینجا رو میگردوند. حالا چند سالیه که پدرشون، آقای حسن امینی فوت کردند (خدا بیامرزتش، روحش شاد) و پسراش راه پدر رو دارند ادامه میدند.

عکس مرحوم حسن امینی:

ولی بغیر از خوشمزه بودن معجون که خیلی مهمه یه چیزه دیگه هم است و اون نوع سرویس دهی و روش درست کردن معجونه. اینجا برای پر کردن لیوان ها از یک سری حرکات نمایشی استفاده میکنه که در زیر عکس یکی از این حرکات رو می بینید. که داره از فاصله دور محتوای یه معجون درست شده رو به یه پارچ انتقال میده . همین کارو برای برای پر کردن لیوانای کوچیک هم میکنه. بعضی وقت ها هم بعد از پر کردن یه لیوان اونو سر ته میکنه و نگه میداره تا نشون بده که معجون توی لیوان نمی ریزه!!! و یا بعضی وقت ها لیوان پر شده رو با دست راست بصورت چرخشی پرت میکنه  به سمت سقف و با یه دست دیگش لیوان رو میگیره.

عکس یکی از پسرهای آقای امینی:

برای جدا کردن سفیده تخم مرغ از زرده هم روش جالبی داشت. اول یه تخم مرغ رو توی یه چای صاف کن می شکست بعد تخم مرغ شکسته شده رو به سمت سقف پرتاب میکرد و دوباره با همون چای صاف کنه میگرفت اش. و این کارو چند بار ادامه میداد تا زرده تخم مرغ از سفیده جدا بشه.

البته این کارارو بیشتر شبهای پنچ شنبه یا جمعه که خیلی شلوغه انجام میدن.

 

مواد تشکلیل دهنده ویتامینه علی بابا:

  1. شیر
  2. بستنی زعفرانی
  3. بستنی وانیلی
  4. شیره خرما
  5. قهوه
  6. کاکائو
  7. دارچین
  8. اسانس موز
  9. انجیر
  10. پودر نارگیل
  11. مغز گردو آسیاب شده
  12. کنجد
  13. مغز پسته آسیاب شده
  14. گلاب
  15. زرده تخم مرغ
  16. خامه
  17. کمپوت آناناس

و در نهایت لیوان معجون آماده:

 

 

هر لیوان معجون میشه ۱۲۰۰ تومان، شیر پسته و شیر نارگیل هم ۱۰۰۰ تومنه. فراموش نکنید که اینجا فقط همین سه چیز رو عرضه میکنه و به دنبال آبمیوه دیگه ای نباشید. اگه دوست داشته باشید میتونید توی ظرف یکبار مصرف معجون بگیرید و ببرید. اینجا ظرف مناسب داره.

برای پیدا کردن جای پارک، کار سختی در پیش دارید. ولی یه کم پائین یا بالاتر میتونید یه جای پارک گیر بیارید.

آدرس:

تهران-خیابان وحدت اسلامی (شاهپور سابق)- ایستگاه فرهنگ، پلاک ۹۵۸

 

۶۹ دیدگاه

  1. بچه تهران ۲۳ دی ۱۳۹۶
  2. علی ۲۲ دی ۱۳۹۶
  3. ناشناس ۲ آذر ۱۳۹۶
  4. مهدی میثاقی ۹ مرداد ۱۳۹۶
  5. هادی ۲۹ تیر ۱۳۹۶
  6. یاس ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
  7. Alex ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
  8. مهندس فرزانه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
  9. یوسفی ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
  10. ناشناس ۶ اسفند ۱۳۹۵
  11. ربابه ۳ آبان ۱۳۹۵
  12. نرگس ۱ مرداد ۱۳۹۵