قیمه پلو

مواد لازم :

گوشت : (بسته به اینکه شما با گوشت گوسفند یا گوساله میانه داشته باشید )

لپه : یک استکان

سیب زمینی : دو عدد

برنج : ۲پیمانه

زعفران آب کرده : به میزان لازم

رب : به میزان دلخواه

گرد لیمو عمانی : بنا به علاقه (به میزان لازم)

طرز تهیه :

برنج را با نمک خیس می کنیم و کنار می گذاریم. گوشت را باید از گوشت خورش قیمه ریزتر کنیم چون قرار است لابلای برنج برود. گوشت خرد شده را درون پیازداغ تفت می دهیم و زردچوبه را می افزاییم. سپس لپه را اضافه می کنیم. رب را ریخته و هم می زنیم. چند دقیقه صبر می کنیم تا زمانی که رب رنگ پس دهد و سرخ شود. سپس مقداری نمک و یکی دو لیوان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم بپزد. اگر مایل بودید طعم غذا اندکی ترش شود، می توانید مقداری گرد لیموعمانی اضافه کنید. نیم ساعت بعد زعفران آب کرده را می افزاییم. سپس سیب زمینی ها را خلالی ریز و نازک خرد کرده و سرخ می کنیم و کنار می گذاریم تا مواد بپزد. نباید خیلی سرخ شود. بین پنجاه دقیقه تا یکساعت برای پخت لپه کافی است. لپه نباید له شود وگرنه برنج را خمیر می کند.

آب برنج را گذاشته و برنج را آبکش می کنیم. آب مواد که تمام شد و مواد که پخته شد، سیب زمینی های سرخ شده را اضافه می کنیم و در قابلمه مورد نظر لابلای برنج می ریزیم. مواد نباید آب داشته باشد. در صورت تمایل می توانید از ته دیگ سیب زمینی استفاده نمایید. همچنین می توانید ته قابلمه نه نان بیندازید و نه سیب زمینی ؛ بلکه همان برنج و مواد را بریزید. این هم یک نوع ته دیگ است که خیلی هم طرفدار دارد.

قیمه پلو

نکته ۱ : عده ای به جای رب، در آن فقط از زعفران استفاده می کنند. خوشمزه می شود ولی دیگر طعم خورش قیمه را ندارد. درضمن باید میزان زعفران خیلی بیشتر باشد.

نکته ۲ : اگر هم یک وقت از خورش قیمه تان اضافه ماند ولی به تعداد نفرات نبود، می توانید برنج را جدا درست کنید و قبل از غذا، با خورش قاطی کنید و سر سفره ببرید. (قیمه پلو اضطراری !)

نکته ۳ : می توانید قیمه پلو را به همراه سالاد شیرازی و یا ماست میل نمایید.

نوش جان ؛ گوارای وجود !

۹ دیدگاه

  1. shadow ۳۰ مرداد ۱۳۸۸
  2. Hamid ۲۹ شهریور ۱۳۸۷
  3. ترنم ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷
  4. تامارا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷
  5. رامین ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷
  6. تامارا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷
  7. تامارا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷
  8. ساورینا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷
  9. ساورینا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷