نُقلی و تند و تیز

تربچه غذای کامل و خوبیه  خصوصاً واسه روزای کسالت آور تابستون. پرورش تربچه آسونه، خیلی راحت و آسون واسه خوردن آماده می شه، ترد و تازه ست و … بازم می خواید بگم؟

radish5

طراوت و شادابی تربچه نقلیا به حدّی وسوسه کننده است که آدم خیلی راحت می تونه درک کنه که واسه چی پیتر رابیت۲ خطر شلیک اسلحه آقای مک گرگور رو به قیمت چند گاز هول هولکی به جون خرید. تربچه رو خیلی راحت می شه سبز کرد، حتی تو گلدون. اگه یه وقت بخواید به بچه هاتون یا یه دوست بقبولونید که پرورش گل و گیاه بیشتر یه تفریحه تا یه شغل، بهترین انتخاب واسه شروع همین تربچه است. بذر رو روی خاک نرم گلدون بپاشید. کف گلدون رو قبلاً باید برای خروج آب اضافی سوراخ کرده باشید. همینا کافیه تا چند هفته بعد اولین محصول تربچه های قرمز رو برداشت کنید.

واسه اونایی که می خوان چیزای جدید رو تست کنن، تربچه های سفید، سیاه، ارغوانی و زرد هم هست اما معمولاً ما تربچه های دوکی شکل یا تربچه های گرد و قرمز رو بیشتر دوست داریم. من Cherry-Belle رو با اون رنگ سرخ درخشانش توصیه می کنم، چون هم زودتر عمل می یاد و هم اگه تو خاک بمونه، دیرتر پیر و پوک می شه. هر دو هفته یه بار یکی دو ردیف بذر رو تو خاک بکارید تا تامین مصرف تربچه نقلی بهار و تابستونتون تضمین بشه. تربچه تازه خیلی اشتها آوره. با اون گوشت ترد و طعم تندش، طعم دهن رو تازه و اشتها رو تحریک می کنه. من پیشنهاد می کنم به این روش (که بهش می گن صبحانه فرانسوی) عمل کنید: کره رو روی تربچه بمالید و تربچه رو آروم به یه کپّه نمک آشپزخونه بزنید تا یه کم نمک به خودش بگیره. حالا تربچه آماده خوردنه!

من تربچه رو همون طوری که هست دوست دارم، اما اگه آدم محصول زیادی برداشت کنه، کم کم به فکر می افته که دنبال روشهای مصرف دیگه ای بگرده. اگه یه غذای پرمایه مثل ریله۳ یا پاته جیگر مرغ۴ درست می کنید، چند تا تربچه نقلی هم می تونید به عنوان یک مکمل خوب بهش اضافه کنید. حقیقتش ایده بدی نیست اگه همیشه به غذاهای پر ملات و پر از گوشت چرب و چیلی، چه سرد و چه گرم، یه چندتا تربچه هم اضافه کنید.

برگها رو فراموش نکنید حتی اگه مثل ترتیزک تند و تیز باشن. اگه خودتون تربچه پرورش می دید یا از یه جایی می تونید تربچه تازه تهیه کنید، از برگ تربچه تازه برای تند و تیز کردن سوپ و سالاد می شه استفاده کرد. از برگ ترچه می تونید یه غذای سریع تو ماهیتابه درست کنید. یه کم تربچه به همون مقدار اسفناج و سبزیجات بهاری دیگه بریزید تو ماهیتابه، اگه دوست داشتید کمی سیر، زنجیبیل و به اندازه سر قاشق فلفل قرمز اضافه کنید. معجونی که درست می شه می تونه به عنوان سوخت موشک هم ازش استفاده کرد.

 

ساندویچ تربچه

یک نهار سریع و عالیه یا می تونید ساندویچای کوچیکتری درست کنید و به عنوان نیم چاشت میل کنید.

مواد اولیه:

  • ۱۵۰ گرم تربچه
  • ۲۰۰ گرم پنیر خامه ای
  • ۱ و نیم قاشق غذا خوری جعفری خرد شده
  • ۱ قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده
  • ۱ قاشق غذا خوری آب لیمو
  • نمک آشپزخانه
  • فلفل سیاه سائیده
  • چند اسلایس نان جو سبوس دار مرغوب

تمام تربچه ها، به جز چهار تاشون، رو روی تخته کار، خرد و مخلوط کنید. با استفاده از کاغذ خشک کن کمی از رطوبت اضافی رو بگیرید. تو یه ظرف دیگه پنیر، سبزیجات و آب لیمو رو مخلوط کنید و تربچه خرد شده رو هم بهش اضافه کنید. اگه لازمه کمی ادویه هم بزنید. مواد رو روی سطح نانها بمالید. باقی تربچه ها رو به ورقه های نازک برش بزنید و روی ساندویچ رو باهاش تزئین کنید. یه کم دیگه نمک بزنید و همنوطوری تازه مصرف کنید.

ساندویچ تربچه جای بازی زیاد داره. مثلاً اگه پنیر خامه ای نداشتید، رو نون کره بمالید و با برگ سیر سبز و برشهای تربچه میل کنید. یک جور دیگه ش با کنسرو ماهی تُنه.

 

سس تربچه

اینو می شه با نون خورد یا مثل یه سُس با مرغ بریان یا گوشت باربکیو مصرف کرد.

مواد اولیه:

  • ۲۰۰ گرم ماست
  • ۸ عدد تربچه که کاملاً خرد شده
  • ۲ عدد پیاز تبریز کاملاً خرد شده
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ۳ قاشق غذاخوری گشنیز آنهم کاملاً خرد شده
  • نیم قاشق غذاخوری تخم گشنیز
  • نیم قاشق زیره سبز
  • نمک و فلفل سیاه

تو یه ظرف کوچیک، ماست، تربچه ها، پیاز، آب لیمو و گشنیز خرد شده رو مخلوط می کنیم. یه ماهیتابه رو می ذاریم رو شعله متوسط داغ شه، بعد تخم گشنیز و زیره رو می ریزیم توش و چرخ می دیم تا عطرش بلند بشه. بعد اونا رو با هاون پودر می کنیم. حالا نصفی از تخم گشنیز و زیره پودر شده رو به همراه نمک و فلفل به ماستمون اضافه می کنیم و ازش می چشیم و اینکار رو اینقدر ادامه می دیم تا طعم و عطرش مطلوب بشه!

 

تربچه و سالاد نعناع

من این سالاد نشاط آور رو از دان استوینز که از آشپزای River Cottage هستش، یاد گرفتم.

مواد لازم برای ۲ نفر:

  • ۱۰ تا تربچه به همراه برگهاشون
  • ۱ سیب کوچیک
  • آب نصف یک لیمو
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن آفتاب گردان
  • نمک و فلفل
  • ۱۲ برگ نعناع خرد شده

برگهای خوب تربچه ها رو جدا کنید و کنار بذارید. تربچه ها رو به ۱۰ تیکه برش بدید. سیب رو چهار قاچ کنید و هسته ش رو دور بریزید. بعد هر قاچ رو به ۱۰ تیکه برش بدید. تو یه ظرف لیمو، روغن و کمی نمک و فلفل رو مخلوط کنید. تربچه ها، برگاشون و سیبها
رو هم اضافه کنید. نعناع خرد شده رو روش بپاشید و مصرف کنید.

 

 

۱– عنوان مقاله یعنی “نُقلی و تند و تیز” ترجمه عبارت Pinky and Perky است که به عنوان تیتر مقاله pinky_and_perkyانتخاب شده بود. Pinky and Perky در زبان انگلیسی یادآور نام یک مجموعه تلویزیونی عروسکی است که از سال ۱۹۵۷ در شبکه BBC ساخته می شد که با نمایشات کمیک و آوازخوانی همراه بود. شخصیتهای این مجموعه دو خوک عروسکی دوقلو بودند که یکی لباس آبی رنگ و دیگری لباس قرمز پوشیده بود.

نک. به سایت wikipedia

 

۲– شخصیت اصلی سری داستانهای کودکان که اولین بار توسط بئاتریس پاتر (قسمتی از زندگی خانم پاتر در قالب یک فیلم سینمایی به همین نام از آنتن تلویزیون خودمون پخش شده است) طراحی SPL3577~Peter-Rabbit-Postersشد.

در این داستانها، پیتر رابیت که معمولاً کت آبی پوشیده و کفشهای چوبی به پا می کند، یک بچه خرگوش شیطان است که ماجراهایی را (گاه به تنهای و گاه به همراه بچه خرگوش دیگری به نام بنیامین) می آفریند. آقای مک گرگور (که نامش یادآور علاقه خانم پاتر به چشم اندازهای زیبای ییلاق اسکاتلند است) یک مزرعه دار است که ناخنکهای پیتر رابیت به سبزیجات وی معمولاً محور داستانها است.

نک. به سایت wikipedia

 

۳– غذایی شبیه به پاته برای دستور طبخ و توضیحات بیشتر نک. به سایت wikipedia

۴– دستور طبخ را می توانید از کتاب مستطاب آشپزی تالیف نجف دریابندری، دوره دو جلدی، نشر کارنامه، صفحه ۱۴۲۵، جلد دوم بخونید.

 

منبع: عیناً از سایت روزنامه گاردین ترجمه شده است.

۳ دیدگاه

  1. مهران ۵ خرداد ۱۳۸۷
  2. سورملینا ۴ خرداد ۱۳۸۷
  3. علیرضا : ۲ خرداد ۱۳۸۷