گوجه فرنگی تبرئه شد!

کشاورزان و صنایع وابسته به گوجه فرنگی در آمریکا تلاش خود را برای ترغیب دولت آمریکا به جبران خسارت ۲۰۰ میلیون دلاری وارد شده به این صنعت آغاز کردند. در پی آنکه به اشتباه اعلام شد که گوجه فرنگی مسئول شیوع سالمونلوسیس۱ در آمریکاست، کشاورزان و صنایع وابسته به گوجه فرنگی متحمل این خسارت شده اند۲.

بعد از هفت هفته بررسی، سه شنبه این هفته، سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا۳ (FDA) اعلام کرد که گوجه فرنگی ها در این زمینه بی تقصیر هستند و در حال حاضر این فلفل قرمز و گشنیز هستند که در مظان اتهام قرار دارند. لازم به ذکر است که هر سه این ترکیبات در سس سالسا۴ وجود دارند.

خبر بد برای مصرف کنندگان آمریکائی آنستکه FDA بعد از دو ماه بررسی هنوز به طور قطع اعلام نکرده که این بیماری که تا کنون بیش از ۱۲۰۰ نفر بدان مبتلا شده اند و در ۴۰ ایالت آمریکا گسترده شده، چرا، چگونه و از کجا آغاز شده است. اگرچه اخیراً اشاره شده که ممکن است مسئولیت متوجه یک کارخانه فرآوری مواد غذائی در مکزیک باشد اما این خبر هنوز به طور رسمی تائید نشده است. این به معنای آنستکه در این مدت تنها افراد شجاع (یا شاید هم کمی بی پروا و بی ملاحظه) گوجه فرنگی خریده اند مگر آنکه محصول به صورت محلی کشت شده و مطمئن بوده باشد. حتی برای مدت دو هفته مک دونالد و دیگر رستورانهای فست فود به طور کامل عرضه گوجه فرنگی را در محصولاتشان متوقف کردند.

رسانه ها در این مدت آکنده بود از داستان کشاورزانی که محصولاتشان را شخم زدند، بدون آنکه امیدی به فروش آنها داشته باشند. اما حالا دیگر برخی از گروههایی که نمایندگی کشاورزان را در این صنعت ۱٫۳ میلیارد دلاری بر عهده دارند، سعی دارند حمایت کنگره آمریکا را برای جبران این خسارت جلب کنند.

یکی از این گروهها، موسوم به کشاورزان فلوریدا، اظهار امیدواری کرد که هزینه جبران خسارت وارده به زارعین گوجه فرنگی به عنوان بخشی از کمکهای دولت به سیل زدگان در کنگره آمریکا تصویب شود.

لوئیز رودریگوئز، سخنگوی این گروه می گوید: “با پول زیادی که در آیوا، ایندیانا و بقیه ایالتای سیل زده صرف میشه و انواع و اقسام کمکهای مالی دولت، برای ما خیلی راحت تره که به یکی از این کمکها بچسبیم. وقتی یک کمک ۴ تا ۶ میلیارد دلاری تصویب میشه، خیلی راحت میشه یه مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری هم روش اضافه کرد و این خیلی راحت تره تا بخواد یه لایحه جداگانه براش تصویب بشه که خیلی مشکله و زمان زیادی هم می بره”.

جبران خسارت کشاورزان تنها یکی از جنبه های این بحران است که ذهن سیاستمدران را به خود مشغول کرده است. مساله دیگر تدوین و تصویب قوانینی است که سلامت مواد غذائی را تامین کند. البته حرکت در این زمینه قبل از این شروع شده بود و زمینه آن به بحران اسفناج کالفرنیائی و جمع آوری گوشتهای آلوده باز می گردد.

گائو۵ در گزارش ماه ژوئن خود به بررسی این موضوع نیز پرداخت که در دیگر کشورها (من جمله بریتانیا، ایرلند و ژاپن) چگونه نظارت لازم بر سلامت مواد غذائی وارداتی اعمال می شود. در گزارش گائو به مکانیسم پیچیده و هماهنگ اتخاذ شده از سوی کشورهای عضو و غیر عضو اتحادیه اروپا اشاره شده که در آن ۳۰۰ نقطه برای انجام بررسی های لازم پیش بینی شده است. هرگاه در یکی از این نقاط مساله ای دیده شود، یک پیغام اخطار الکترونیکی تولید می شود تا خطری که به طور بالقوه سلامت انسان یا دام را تهدید می کند به اطلاع عموم رسانده شود. در ژاپن وزارت کار، سلامت و رفاه وظیفه دارد هر ساله روشها و معیارهائی را جهت بررسی سلامت مواد غذائی تدوین کند. این روشها باید در کشور صادر کننده، در هنگام ورود به کشور ژاپن و در نهایت قبل از رسیدن به دست توزیع کننده، جهت اطمینان از صحت و سلامت مواد غذائی توسط وارد کننده دنبال شوند.

مشخص شد که در اغلب کشورهای بررسی شده، سه رکن اساسی در نظام سلامت مواد غذائی کمک شایانی به تسریع و بهبود عملکرد در هنگام مواجه با آلودگی غذائی کرده است. اینها عبارتند از تعریف روالها و روشهای پیگری مواد اولیه مورد استفاده در تهیه محصولات غذائی، وجود نظام هماهنگ بین متخصصین علوم غذائی ناظر بر بهداشت مواد غذائی و مقامات مسئول سلامت عمومی و در نهایت وجود اختیارات لازم جهت جمع آوری بی چون و چرای مواد غذائی آلوده. برای مثال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا لازم است کلیه فرآوردهای غذائی دارای شناسنامه ای باشند که از یک سو منابع مورد استفاده در ساخت آن واز دیگر سو مصارف آنرا کاملاً مشخص کند. به این ترتیب به سرعت می توان مواد اولیه مورد استفاده در محصولات غذائی را شناسائی کرد و علاوه بر تامین سلامت جامعه، آسیبهای وارد شده به اقتصاد و صنایع را به حداقل رساند.

هدف از تنظیم گزارش گائو کمک به قانونگذاران در جهت تغییر روشهای مدیریت سلامت مواد غذائی در آمریکا بوده است. در حال حاضر این مهم توامان بر عهده دو سازمان FDA و وزارت کشاورزی آمریکا است. برخی از سیاستمدران را عقیده بر آنستکه متمرکز نمودن وظیفه نظارت و تامین سلامت مواد غذائی در یک سازمان باعث بهبود کارآئی و ساکت کردن مصرف کنندگان ناراضی می گردد که هنوز هم در خرید و مصرف اسفناج دچار تردید هستند. ترس از همین آسیب روانی است که باعث شده تولید کنندگان گوجه فرنگی پیشاپیش بخشی از کمکی که در حال حاضر تحت بررسی کنگ
ره آمریکا است، را برای بازاریابی و ترغیب فروشندگان به خرید محصولاتشان، کنار بگذارند.

 

۱Salmonellosis یک بیماری است که علائم آن تب، اسهال و استفراغ و اختلالات گوارشی است و عامل آن یک نوع باکتری موسوم به Salmonella می باشد. اغلب ما سالمونلا را به دلیل احتمال ابتلا به آن از طریق تخم مرغ خام یا نیم پز می شناسیم.

۲– در ۲۱ خرداد ماه امسال اعلام شد که مصرف گوجه فرنگی خام عامل شیوع باکتری سالمونلا در ۱۶ ایالت غربی، مرکزی و شمال شرقی آمریکا بوده است. لینک اصل خبر در سایت گاردین.

۳Food and Drug Administration یا به اختصار FDA

۴- Salsa در فرهنگ غذائی آمریکا به سس بسیار تندی اتلاق می شود که در طبخ غذاهای مکزیکی کاربرد دارد. نک به wikipedia.

۵– دفتر نظارت بر حسن عملکرد دولت آمریکا (U.S Government Accountability Office یا به اختصار GAO) یک آژانس وابسته به کنگره آمریکا است که فارغ از گرایشات حزبی وظیفه دارد گزارشات واقع بینانه و غیر جهتدار در راستای بررسی عملکرد دولت فدرال آمریکا به منظور حمایت از حقوق مالیات دهندگان را تهیه کرده و در اختیار کنگره قرار دهد.

 

منبع: سایت روزنامه گاردین ۳۱ مرداد ۱۳۸۷

۲ دیدگاه

  1. shirin ۸ بهمن ۱۳۹۰
  2. هادوکس ۵ بهمن ۱۳۸۸