شب یلدا

در پستهای قبلی سورملینای عزیز در مورد خوراکی های این شب و نحوۀ تزئین میوه ها توضیحاتی دادند حالا مونده بود فلسفۀ خوردن این خوراکی ها که صد البته این مطلب یک هزارم مطالبی است که باید در مورد این شب عنوان میشد.

یلدا، کرسی، هندوانه، آجیل، ازگیل …

در لغت نامۀ دهخدا ، یلدا به معنی زایش و تولد است، این شب بلندترین شب سال است که خانواده های ایرانی دور هم جمع میشوند و میوه و آجیل مخصوص این شب را میخورند. سنت شب یلدا البته فقط به خورد و خوراک ختم نمیشود، نشان به این نشان که فال حافظ، همیشه وسط مجلس است. به هرحال، چیزی که بیشتر از همه ما را یاد شب یلدا میاندازد، خوراکی هایش است. چیزی که نمیشود به راحتی از کنارش گذشت.

میگویند این جشن به دوران پیش از زردشت برمیگردد و پس از یک شب دراز، که خورشید بالا می آمد تولد دوباره اش را جشن میگرفتند.

خوردنی های این شب چله ، هندوانه، انگور، پسته، انار، فندق، نخودچی و کشمش، توت و انجیر، ازگیل و … است.

خواص بعضی از خوردنی های شب یلدا

هندوانه : این که وسط آن همه میوه زمستانی هندوانه سر سفره شب یلدا چه کار میکند ؟ حکمتی دارد، قدیمی ها معتقدند که با خوردن این میوه آبکی و سرد، آن هم در آستانه سرما ، انگار که خودشان را واکسینه کرده باشند، دیگر سوز سرما به تنآنها نخواهد نشست. هندوانه از تنگ شدن دیواره عروق جلوگیری میکند تا شخص به بیماری های قلبی و سکته مبتلا نشود

بادام زمینی : این ماده غنی از ویتامین ب و ای است. از گرفتگی عضلات حین انجام ورزشهای سنگین جلوگیری میکند. پتاسیم موجود در آن آب بدن را تنظیم میکند.

پسته : چربی پسته از نوع غیراشباع است که برای قلب و عروق مفید است. به علت وجود آهن زیاد در پسته آن را به افراد مبتلا به کم خونی، و خانمهای باردار توصیه میکنند.

گردو : سردرد را معالجه میکند. منبع خوبی از کلسیم، فسفر و پتاسیم و ویتامین ای است.

تخمه آفتاب گردان : خاصیت ضدسرطانی دارد، غنی از پتاسیم، فسفر، آهن و کلسیم است. پر از ویتامین ای است که از بروز سکته های قلبی جلوگیری میکند.

ازگیل : ازگیل میوۀ درختی است که سرشار از ویتامینهای ب و ث ، قند میباشد. ازگیل وقتی باید خورده شود که کاملا روی درخت رسیده باشد و در این وقت است که این میوه در زمستان میوه لذیذ و خوشمزه ای میشود.

۱۰ دیدگاه

  1. پری ۶ دی ۱۳۹۱
  2. ناشناس ۳۰ آذر ۱۳۸۸
  3. بهاره ۳۰ آذر ۱۳۸۸
  4. adriana ۲۹ آذر ۱۳۸۸
  5. سارامیس ۲۸ آذر ۱۳۸۸
  6. سورملینا ۱ دی ۱۳۸۷
  7. charlly ۳۰ آذر ۱۳۸۷
  8. مطبخ شیما ۳۰ آذر ۱۳۸۷
  9. مهران ۳۰ آذر ۱۳۸۷
  10. فائزه ۳۰ آذر ۱۳۸۷