۱۰ نکته ساده برای کاهش وزن

دائماً در حال کنترل رژیم غذایی خود هستید اما به محض آنکه کمی سهل انگاری می کنید، به سرعت وزن از دست داده شده، جایگزین می شود و حتی در مقایسه با گذشته کمی بالاتر هم می رود۱. نمی دانید که چگونه با این پدیده برخورد کنید. مایلید که وزنتان مجدداً به تعادل پایداری برسد. نکات زیر به شما کمک می کنند که با یک روش صحیح وزن خود را کاهش دهید.

  • نکته اول: مقدار کالری مورد نیاز خود را محاسبه کنید

BMR که فرم مختصر شده Basal Metabolic Rate است، کالری مورد نیاز روزانه شما است. برای محاسبه BMR (برحسب کیلوکالری) به روش زیر عمل کنید:

BMR = وزن (kg) x 33 + فعالیت فیزیکی ملایم (min/day) x 3.5

از مقدار به دست آمده در فرمول فوق ۵۰۰ کیلو کالری کم کنید (برای کاهش وزن) تا میزان کالری مجاز در عرض ۲۴ ساعت به دست آید. برای مثال اگر وزن فردی ۶۳ کیلوگرم بوده و هر روز ۲۰ دقیقه فعالیت فیزیکی ملایم (همچون پیاده روی) داشته باشد، BMR وی برابر است با

BMR = (63 x 33) + (20 x 3.5) = 2149 kcal

با کسر ۵۰۰ کیلوکالری از عدد ۲۱۴۹، مقدار ۱۶۵۰ کیلوکالری به دست می آید. در این مثال اگر فرد مورد نظر مقدار کالری تامین شده از رژیم غذائیش را به ۱۶۵۰ کیلوکالری محدود کند، هر هفته موفق خواهد شد، تقریباً ۵۰۰ گرم از وزن خود بکاهد.

  • نکته دوم: هر روز حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات میل کنید

میوه ها و سبزیجات دارای مقدار زیادی فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان هستند. این مواد معده شما را پر می کنند که به شما احساس سیری کاذب می دهد. میوه و سبزیجات کالری کمی دارند و به شما امکان می دهند که میزان کالری مصرفی خود را پائین نگه دارید.

  • نکته سوم: حجم غذایی را که میل می نمایید، کنترل کنید

یک وعده برنج به معنی نصف پیمانه است. اما وعده غذایی غالبی که در اداره یا رستوران سرو می شود بیش از این مقدار است. هیچ دلیلی ندارد که شما تمام غذایی را که برایتان می کشند در یک وعده مصرف کنید. شما می توانید [بدون آنکه خجالت بکشید] غذای باقیمانده را برای وعده های دیگر نگه دارید.

  • نکته چهارم: هرگز هیچ وعده غذایی را به طور کامل حذف نکنید

مصرف غذا به مقدار کم ولی مستمر، ضمن آنکه کالری مورد نیاز شما را تامین می کند باعث می شود که سطح قند خون در حد نرمال باقی بماند. به جای سه وعده غذای مفصّل، در هر شبانه روز ۵ تا ۶ وعده غذای مختصر میل کنید.

  • نکته پنجم: غذای سالم و خانگی مصرف کنید

حتی المقدور غذاهای سالم و خانگی مصرف کنید و از مصرف غذاهای آماده و بسته بندی شده همچون فست فودها دوری کنید. غذاهای بسته بندی شده و فست فودها اغلب دارای درصد سدیم و چربی بالایی هستند. بسیاری از مردم از کشف این حقیقت که تنها با مصرف غذای خانگی می توانند از وزن خود بکاهند، شگفت زده می شوند.

  • نکته ششم: بیش از حد خود را مقید نکنید

همه ما دارای علاقمندیهای خاص خودمان هستیم. بعضی اوقات می توانید به خودتان اجازه زیاده روی بدهید، اما این کار را با چشم باز و در نظر گرفتن کمیت و کیفیت انجام دهید. اگر هر از گاهی به خودتان اجازه بدهید که کمی زیاده روی کنید، این می تواند در مقام جایزه باعث ایجاد انگیزه و مداومت در نگهداری رژیم غذایی شود. در صورتیکه تقیّد بیش از حد می تواند خیلی زود باعث خستگی و سرخوردگی شود.

  • نکته هفتم: برچسب روی مواد غذایی را بخوانید

وجود برچسب “بدون چربی” روی یک ماده غذایی لزوماً به معنی کم کالری بودن آن نیست. همینطور وجود برچسب “بدون قند” نیز نمی تواند به معنی کم کالری بودن یک محصول باشد. بنابراین همیشه برچسب روی مواد غذایی را با دقت بخوانید و سپس آنرا مصرف کنید.

  • نکته هشتم: مواظب نوشیدنهایی شیرین باشید

آب میوه ها، شیر و شکری که به داخل چای و قهوه خود می ریزید و … همه می تواند دارای کالری زیادی باشند. سعی کنید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا ضمن تامین آب مورد نیاز بدن، احساس گرسنگی را نیز اندکی تعدیل نماید.

  • نکته نهم: ثبت خوراکیهایی که مصرف می کنید

چنانچه خوراکیهایی را که در طول روز مصرف می کنید، ثبت نمائید، به تدریج قادر خواهید بود که عادات غذایی خود را شناسایی کنید و سپس در صورت نیاز آنها را تغییر دهید. در صورت امکان برنامه رژیم غذایی خود را به یک متخصص تغذیه نشان بدهید و از وی راهنمایی بگیرید.

  • نکته دهم: تمرین و تحرک

اغلب گفته می شود که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی در روز باعث حفظ سلامت و تندرستی می شود. همچنین هر هفته حداقل دو بار ورزشهایی را انجام دهید که شما را وادار به راه رفتن و دویدن می کنند. ورزش کردن مقداری از کالری اضافی شما را می سوزاند.

wheight_Loss

۱– به این پدیده yo-yo dieting نیز اتلاق می شود که به معنی کاهش و افزایش متناوب وزن در پی گرفتن رژیم غذایی است. این اصطلاح اولین بار توسط دکتر برو

۴۸۷ دیدگاه

  1. نیلوفر ۲۸ فروردین ۱۳۹۲
    • نیایش ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
  2. نازنین ۱۳ فروردین ۱۳۹۲
  3. سوگل ۹ فروردین ۱۳۹۲
  4. saide ۶ فروردین ۱۳۹۲
  5. تیام ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
  6. تیام ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
  7. soniya ۲۳ اسفند ۱۳۹۱
  8. ندا ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
  9. ندا ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
    • نیایش ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
  10. یاسمین ۱۸ اسفند ۱۳۹۱
  11. بی همتا ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
  12. یگانه ۴ اسفند ۱۳۹۱
  13. bahram ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    • ناشناس ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
  14. maryam ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    • نیایش ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
  15. مهسا ۴ بهمن ۱۳۹۱
  16. عسل ۲۰ دی ۱۳۹۱
  17. عسل ۲۰ دی ۱۳۹۱
  18. فهیمه ۱۶ دی ۱۳۹۱
  19. باران ۹ دی ۱۳۹۱
    • محمد ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
  20. هدیه ۱ دی ۱۳۹۱
  21. aref mostafaye ۶ آذر ۱۳۹۱
  22. ///// ۳ آذر ۱۳۹۱
  23. مر یم ابراهیمی ۱۸ آبان ۱۳۹۱
  24. فروزان ۱۴ آبان ۱۳۹۱
  25. asssssssal ۶ آبان ۱۳۹۱
  26. roza ۲۵ مهر ۱۳۹۱
  27. reyhane ۱۹ مهر ۱۳۹۱
  28. حجت اله ۶ مهر ۱۳۹۱
  29. عسل ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
  30. مصطفی ۱۸ شهریور ۱۳۹۱
  31. حالا هر چی ۱۶ شهریور ۱۳۹۱
  32. ارزو ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
  33. ابوالفضل ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
  34. سید ۴ شهریور ۱۳۹۱
  35. متخصص ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
  36. لیداجون ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
  37. ziba ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
  38. نازیلا ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
  39. لیداجون ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
    • نیایش ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
  40. soheila ۷ مرداد ۱۳۹۱
  41. 7103 ۲ مرداد ۱۳۹۱
  42. وفا ۱ مرداد ۱۳۹۱
  43. محمد رضا ۳۰ تیر ۱۳۹۱
  44. لیلا ۲۴ تیر ۱۳۹۱
  45. mercedeh ۲۲ تیر ۱۳۹۱
  46. شادی ۲۱ تیر ۱۳۹۱
  47. فرشته ۲۱ تیر ۱۳۹۱
  48. مهسان ۱۷ تیر ۱۳۹۱
  49. سارا ۱۷ تیر ۱۳۹۱
  50. بیتا ۱۶ تیر ۱۳۹۱