نیسکێنه

واژه نیسکێنه (nîske:næ) رو اگه به فارسی ترجمه کنیم شاید معادلی بهتر از عدسی وجود نداشته باشه، چون نیسک تو کردی همون عدسه در زبان فارسی، ولی از یه طرفم نیسکێنه با عدسی فرق می کنه. نیسکێنه یه غذای آبکیه که به خصوص تو شبای سرد پائیز و زمستون به تنهایی (و نه به عنوان سوپ و پیش غذا) سر سفره گذاشته میشه. نیسکێنه رو با ترشی و پیاز مصرف می کنن و بعضیا هم توش نون خشک تریت می کنن. مادر من عقیده داره که این غذا دوای سرما خوردگیه. یادمه بچه که بودیم، اگه سرما می خوردیم، مادرم همین نیسکێنه رو با کلی فلفل قرمز و شلغم برامون درست می کرد و الحق هم بی تاثیر نبود. طرز پخت نیسکێنه همیشه یه جور نیست و گاهی بعضی مواد مثل همون شلغم که گفتم یا سیب زمینی رو بهش اضافه میکنن.

 

مواد لازم برای دو نفر

عدس: یک فنجان

برنج: نصف فنجان (نسبت عدس به برنج رو تو سایت کابان سه به یک گرفتن ولی من دوست دارم برنج رو بیشتر بریزم چون به نظرم لعابش طعم خوبی به غذا می ده). می تونید از برنج گرده و یا برنج خرد شده هم استفاده کنید چون ظاهر برنج تو این غذای آبکی زیاد مهم نیست.

پیاز: یک عدد پیاز متوسط

روغن: کمی برای سرخ کردن پیاز

نمک، زرد چوبه و فلفل قرمز

 

طرز تهیه:

عدس و برنج رو از چند ساعت قبل پاک کنید، بعد بشورید و با کمی نمک بذارید خیس بخوره. قبل از اینکه عدس رو بپزید، آبش رو دور بریزید و بعد با دو لیوان آب و کمی نمک رو شعله ملایم بذارید ده دقیقه تا یه ربع ساعت بپزه. تو این مدت پیاز داغ رو به همراه نمک، فلفل و زردچوبه فراوان آماده کنید. برنج و پیاز داغ رو به عدس اضافه کنید و درب قابلمه رو بذارید. حدوداً بیست دقیقه طول میکشه تا برنج نرم بشه. تو این مدت گاهی غذا رو هم بزنید تا ته نگیره.

 

 

مطالب مرتبط دیگر:

نیسکێنه در سایت کابان

عدسی تبریزی خاله خانم

 

۱۱ دیدگاه

  1. آشپز باشی ۲۴ مهر ۱۳۹۱
  2. مريم ۲۰ آذر ۱۳۸۷
  3. مطبخ شیما ۶ آبان ۱۳۸۷
  4. hojat ۵ آبان ۱۳۸۷
  5. yasaman ۵ آبان ۱۳۸۷
  6. سعیده ۵ آبان ۱۳۸۷
  7. رامین ۵ آبان ۱۳۸۷
  8. سورملینا ۵ آبان ۱۳۸۷
  9. مهديه ۵ آبان ۱۳۸۷
  10. حاج صادق ۵ آبان ۱۳۸۷