پاستا

پاستا pasta

کلمه پاستا در زبان ایتالیایی یعنی خمیر و منظور از خمیر همان چیزی است که ما آن را رشته می‌نامیم. می‌گویند مارکوپولو پاستا را از چین به ایتالیا برده است ولی تحقیقات تاریخی این فرضیه را رد کرده‌اند.

در دوران صفوی ایرانیان هم ترکیباتی از رشته را در آشپزی استفاده می‌کردند که بی‌شباهت به پاستای ایتالیایی نبوده است. پاستای ایتالیایی از آردِ نوعی گندمِ سخت تهیه می‌شود و به اشکال گوناگونی عرضه می‌شود.

پاستا پای ثابت آشپزی ایتالیایی است و در واقع جانشین نان فرانسوی و سیب‌زمینی آلمانی و نان یا چلو ایرانی است. سس پاستا در واقع خورشی است که پاستا را به عنوان غذا کامل می‌کند. در این جا طرز پخت پاستا را آموزش می‌دهیم و در پست‌های بعدی طرز تهیه خورش‌های گوناگون پاستا را.

در پختن پاستا باید برای هر نفر ۱۰۰-۱۲۰ گرم پاستای خشک در نظر گرفت. دیگ پاستا باید جادار باشد، چون پاستا هم مانند برنج باید در آب جوش فراوان شناور شود. برای هر ۲۰۰ گرم دست کم ۱ لیتر آب لازم است. مدت پخت پاستا به جنس آرد و درشتی و ریزی پاستا بستگی دارد. ولی به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۵دقیقه زمان لازم دارد.

در ایتالیا پاستا را کمی سفت از آب در می‌آورند و به این کیفیت بسیار اهمیت می‌دهند.

در انتخاب نوع سس نیز می‌باید دقت بسیاری کرد. پاستاهای باریک با سس‌های سبک بهتر می‌گیرند. و پاستاهای زخیم با سس‌های سنگین‌تر و دقت در هماهنگی سس و شکل پاستاست که شما را در آشپزی به یک هنرمند تبدیل می‌کند.

منابع:

کتاب مستطاب آشپزی

http://www.ilovepasta.org/

مرتبط: پاستا با سس آلفردو

۷ دیدگاه

  1. anis ۲۹ آذر ۱۳۹۰
  2. سحرناز ۵ تیر ۱۳۹۰
  3. م‍‍‍زگان ۲۲ اسفند ۱۳۸۷
  4. جينبا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷
  5. سورملینا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷
  6. سورملینا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷
  7. مهران ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷