مربای زردآلوی درسته

این مربا خیلی خوش عطره. درست کردنش هم راحته. نهایت یک ساعت وقت بگذارید و خوب مواظبش باشید، می تونید تهیه اش کنید.

به نظر من بهتره برای تهیه مربا ، نهایتاً از یک کیلو میوه استفاده کنید که  در طول پخت له نشود.

مواد لازم :

زرد آلو : یک کیلو

شکر : یک کیلو

لیمو ترش تازه : نصف یک عدد

مربای زردآلوی درسته

طرز تهیه :

اولش بگم بهتره برای تهیه این مربا، همه زردآلوهایی که استفاده می کنید به یک اندازه رسیده باشند. وگرنه بعد از پخت، یکی سفت است و یکی دیگه له شده ! سعی کنید خیلی سفت یا خیلی له شده نباشند. حد متعادل. همه هم یکدست باشند. بدون لکه و سالم. اگر دوست داشتید مرباتون رنگش زرد باشه، بهتره از زردآلوهایی که بیرون به اسم زرد آلوی باغ می فروشند بخرید. اونهایی که رنگشون خیلی زرده.  رنگ مربای زردآلو ، به رنگ خود زردآلوها بستگی داره. هرچی زردتر باشند، مربا هم زردتر می شه. البته همه زردآلوها مال باغه و هیچ زردآلویی توی جالیز عمل نمیاد ! در ضمن، اینکه نوشته ام    «زردآلوی درسته» ، خیلی هم درسته از آب در نمیاد !

ابتدا زردآلوها رو می شوییم. بعد از خطی که روی هر زردآلو وجود داره، با چاقوی کوچولو، چاک می زنیم و به آرومی هسته رو در می آریم. بعد از دو سه تا هسته که درآوردید، قلق کار دستتون میاد. بهتره که دو تکه هر زردآلو از هم جدا نشوند. بعد از اینکه همه هسته ها رو درآوردیم، می ریم سراغ شهد. به اندازه شکر، بهش آب اضافه می کنیم و می ذاریم قوام بیاد.

بعد از اینکه قوام اومد، زردآلو ها رو بهش اضافه می کنیم. صبر می کنیم تا بپزه. یه کم که از زمان پختش بگذره، زردآلوها یه کم پلاسیده می شوند. نگران نباشید. خودش بعداً درست می شه ! البته نباید زیاد اونها رو بپزید. نگذارید له بشه. حالا که قراره زردآلوهاتون درسته باشند، اجازه بدین یه کم شکل داشته باشند. بعد از اینکه احساس کردید (!) مربا آماده است، آب نصف یه دونه لیمو رو بهش اضافه کنید. به خاطر طعم ترش و شیرین زردآلو، نباید آب لیمو زیاد باشه. بهتره چند ساعت (مثلاً شب تا صبح ، اگر که مربا رو شب پخته باشیم ) مربا در ظرفی که پخته شده بماند. بعد از آن مربا را در ظرف شیشه ای می ریزیم و درش را می بندیم و در یخچال نگهداری می کنیم. اگر شربت مربا به اندازه کافی قوام آمده باشد، مربا قابلیت این را دارد که تا یک سال در یخچال بماند.

مربای زردآلوی درسته

نوش جان ؛ گوارای وجود !

لینکهای مرتبط :

نکاتی در خصوص تهیه مربا

۱۶ دیدگاه

  1. رعنا ۲۱ تیر ۱۳۹۶
  2. رعنا ۲۱ تیر ۱۳۹۶
  3. megatron ۱۱ تیر ۱۳۹۵
  4. عااااااااالی بود ۹ تیر ۱۳۹۵
  5. محمد ۹ تیر ۱۳۹۵
    • نسرین ۱۸ تیر ۱۳۹۵
  6. asmin ۳ تیر ۱۳۹۵
  7. محیا ۲۹ تیر ۱۳۹۴
  8. سونیا ۵ مرداد ۱۳۹۳
  9. مه لقا ۸ تیر ۱۳۹۲
  10. الي جون ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
  11. sadeh ۲۴ دی ۱۳۸۷
  12. kaldaniye ۱۲ تیر ۱۳۸۷
  13. سورملینا ۲۷ خرداد ۱۳۸۷
    • ناشناس ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
  14. رامین ۲۷ خرداد ۱۳۸۷