سس مرغ

همه ما درست کردن مرغ رو بلدیم. اما گاهی می شه که برخی مرغ ها خوشمزه ترند. یکی از چیزهایی که به خوشمزگی مرغ کمک می کند، طرز تهیه و استفاده از سس مرغ است. مرغ جز غذاهاییه که زود آماده می سه. اکثر ما وقتی مهمان سرزده داریم یا برای تهیه غذا، وقت آنچنانی نداریم، به سراغ مرغ می ریم. پس حالا که به وقت کمی احتیاج است، می توان وقتی که وقت اضافه داریم، بهتر آن را تهیه کنیم.

من اکثر مواقع از روشی استفاده می کنم که به نظر خودم و بقیه (!) مرغ خوشمزه می شود :

ابتدا پیازداغ درست کرده و به آن زردچوبه می زنیم. پیاز که سبک شد، تکه های مرغ را در آن انداخته و کمی تفت می دهیم. سپس یک لیوان آب اضافه می کنیم و حرارت آن را کم می کنیم تا مرغ روی حرارت کم، مغزپخت شود. می توان زعفران را اینجا به مرغ اضافه کرد. می توان آن را بعدا به سس اضافه نمود. هر طور که مایل هستید. مرغ که پخت، آن را از آب جد کرده و کنار می گذاریم.

سس مرغ :

آب حاصل از مرغ را از صافی رد می کنیم تا اضافات مرغ که گاهاً به درد نخور هستند، از آن جدا شوند. می توان دوباره پیازداغ درست کرد و به آب مرغ اضافه نمود. من فقط اضافات آب مرغ را می گیرم. سپس آب مرغ را روی حرارت گذاشته و به آن کمی سس گوجه ، رب گوجه ، آب زعفران ، آبلیمو و قدری فلفل سیاه اضافه می کنیم. حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم سس، غلیظ شود.

سس مرغ1

نکته ۱ :

اضافه کردن سس گوجه باعث می شود سس، کمی شیرین شود. پس اگر با مزه آن مشکل دارید، نریزید. البته آبلیمو باعث می شه مزه شیرینش رو بگیره. سس که غلیظ شد، کنارش می ذاریم.

مرغ های پخته رو سرخ می کنیم. همون ظرفی رو که قراره سر سفره ببریم رو میاریم. سس رو توش می ریزیم. سپس مرغهای سرخ شده رو توی ظرف می چینیم و سس رو روی مرغها می ریزیم.

سس مرغ 2

 

ظرف رو توی فر یک ربع گرم شده می ذاریم و درجه گریل رو روشن می کنیم و حدود ده دقیقه تا یک ربع صبر می کنیم. اینطوری سس حسابی به خورد مرغ می ره. حالا می تونیم چیزهایی رو که دوست داریم، بهش اضافه کنیم.

سس مرغ 3

نکته ۲ :

بعضی ها زمانی که می خوان مرغ بپزند، هرچی پختنی که دستشون میاد، توش می ریزند. قارچ، نخود فرنگی، هویچ، پیازچه و … به نظر من مرغی که قراره با برنج خورده بشه، نباید از این مخلفات داشته باشه. این مخلفات مال خوراک مرغه. حالا خود دانید.

از این مرغ می توانید برای زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با مرغ هم استفاده کنید.

 

نوش جان ؛ گوارای وجود !

۶۹ دیدگاه

  1. رویا ۱۶ آبان ۱۳۹۶
  2. کاترین ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
  3. عاطفه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
  4. ملینا ۳۰ دی ۱۳۹۵
  5. کدبانو ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
  6. سهیلا ۲ تیر ۱۳۹۵
  7. زهرا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
  8. ناشناس ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
  9. نیروانا ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
  10. تخفیف ویژه نوروز ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
  11. melina ۳ اسفند ۱۳۹۴
  12. کیکاووس ۲۰ آذر ۱۳۹۴
  13. مهشید ۱۰ آبان ۱۳۹۴
  14. مهران ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
    • ناشناس ۳۰ تیر ۱۳۹۴
    • ناشناس ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    • ناشناس ۲۳ تیر ۱۳۹۵
  15. متین ۷ خرداد ۱۳۹۴