میوه خشک

این روزها میوه در دسترس همه هست. ولی یه راه متنوع خوردن میوه، « به صورت خشک» است. البته من وسیله اش رو ندارم. از طرفی به صورت حاضری هم که بخواهیم بخریم، تقریباً کیلویی بیست هزار تومنه !!! ولی یه راهی هست که بشه میوه ها رو به صورت خشک توی خونه هم تهیه کرد.

من سیب ، کیوی و پرتقال رو خشک کردم . در حال حاضر خونه ها یا با بخاری گرم می شه یا با شوفاژ. من خودم هر دو راه رو امتحان کردم.

ابتدا میوه ها رو می شوییم و اونها رو به صورت حلقه های خیلی نازک درمی آریم. چاقو باید خیلی تیز باشه که میوه له نشه. هرچی لایه ها نازک تر باشه، زودتر و بهتر خشک می شه.

خشک کردن میوه با شوفاژ :

برای این کار، من از نایلون کتاب استفاده کردم. چون ضخیمه و در برابر حرارت شوفاژ، آب نمی شه. میوه ها رو روی اون می چینیم و روش نمک می پاشیم. حدود پنج شش ساعت زمان می بره. در این مدت چند بار اونها رو زیر و رو می کنیم تا حرارت به هر دو طرف برسه.

میوه خشک 1

خشک کردم میوه با بخاری :

برای این کار به یک سینی نچسب احتیاج داریم. حلقه های میوه رو روش می چینیم و نمک می پاشیم. بعد روی بخاری می ذاریم. حرارت بخاری نباید زیاد باشه. چون باعث قهوه ای شدن سیب ها می شه. اینها رو هم گاهی زیر و رو می کنیم.

به نظر من شوفاژ بهتره. ولی اگه نبود، می شه از بخاری استفاده کنیم. فقط باید زود به زود به میوه ها سر بزنیم.

میوه خشک2

راه های دیگه :

یکی از دوستان روش « پنکه » رو استفاده کرده بود و خیلی هم راضی بود. فقط توی این فصل نمی شه ازش استفاده کرد چون علاوه بر میوه ها، خودمون هم خشک می شیم !

یکی دیگر از دوستان هم « فر » رو امتحان کرده بود و توصیه کرده بود که حرارت فر باید خیلی پایین باشه. اونم باید زود به زود بهش سر بزنیم.

من خودم یکبار ماکروفر رو امتحان کردم ولی میوه ها پخت! حالا اگه کسی تجربه ای در این زمنیه داره، ممنون می شم ما رو هم درجریان بذاره.

میوه خشک 3

ظرف « میوه خشک » شب یلدا می تونه جلوه خاصی به سفره یلداتون بده.

نکته :

من نمی دونم چرا پرتقالها بعد از خشک شدن، تلخ شدند. کسی می دونه ؟ راهش چیه ؟

ولی سیب و کیوی خیلی خوشمزه شد. مخصوصاً سیب، که مزه لواشک سیب می داد.

 

نوش جان ؛ گوارای وجود !

۶۱ دیدگاه

  1. ناشناس ۷ مرداد ۱۳۹۴
  2. کدبانو ۲۷ تیر ۱۳۹۳
  3. ماریا ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
    • ناشناس ۳۰ آذر ۱۳۹۴
  4. اسماعیل ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳